Op dit moment zijn we het er allemaal over eens dat het tijdperk van de eindgebruiker het koopgedrag van klanten heeft veranderd. Maar dit nieuwe tijdperk heeft ook andere functionele gebieden gedwongen om hun bestaande strategieën te ontwikkelen, vooral marketing.
Vóór de pandemie verzamelde ik enkele van de beste marketingleiders van Boston voor een speciale ontbijteditie van OpenView’s Tales from the Table. We brachten de ochtend door met praten over hun carrières (een deelnemer maakte onlangs de overstap naar CEO!), de industrie en meer.
Een van de hoogtepunten van onze discussie ging over wat deze leiders hebben zien veranderen in hun tijd als marketeers – en hoe dit hun kijk op de marketingtoekomst beïnvloedt. Pak een kopje koffie – en misschien wat avocadotoost als je je extra millennial voelt – en ontdek wat ze hieronder zeiden.
Kipp Bodnar, CMO bij HubSpot
“Het op elkaar afstemmen van doelen en prioriteiten tussen individuen en teams wordt elke maand en elk jaar moeilijker naarmate je schaalt. Meer mensen kan soms meer verwarring of meer overlap in rollen en verantwoordelijkheden betekenen. Ik heb dit in de loop der jaren uit de eerste hand ervaren – het is er constant en kan een probleem worden als je niet geobsedeerd bent door het stellen van doelen en afstemming.
Als je een startup bent en je marketingteam snel groeit, zorg er dan voor dat je team duidelijk is over hun 3-4 belangrijkste prioriteiten voor het kwartaal en het jaar. Splits die prioriteiten vervolgens op in doelen op team- en individueel niveau die u dagelijks/wekelijks/maandelijks kunt bijhouden.
Veel bedrijven doen dit deel – en doen het goed – maar u moet de extra stap nemen. Kijk naar die doelen en kijk of een van hen daadwerkelijk contraproductief of concurrerend is voor elkaar, want als dat zo is, zal dit grote problemen opleveren voor je team en moet je dienovereenkomstig aanpassen.
Marketing is echt een teamsport, en als de doelen die je het ene team geeft de mogelijkheid hebben om te worden bespeeld of overdreven, kan dat van invloed zijn op je werkelijke groei – en het kan het voor andere delen van je marketingteam moeilijker maken om te slagen .”
Dave Gerhardt, CMO bij Privy
“Grootste verandering: we zijn geobsedeerd door tools en technologie in 2020. Dat spul is natuurlijk cruciaal, maar het is zo algemeen beschikbaar dat het een handelsartikel is geworden. Je moet goed zijn in techniek.
Wat verloren is gegaan, is creativiteit. Creativiteit is wat zal winnen in 2020 en daarna, niet AI.”
Daniel Rodriguez, CMO bij Simplr
“Specifiek in de martech-ruimte is er de afgelopen vijf jaar een explosie van technologische oplossingen geweest. Het resultaat is dat differentiatie moeilijker is, en om het lawaai te doorbreken zie ik twee cruciale dingen: een sterke POV hebben en het hele bedrijf gebruiken om het te verspreiden. Als marketing alleen door het marketingteam wordt gedaan, creëer je niet de kritische massa aan stemmen om het rumoer te doorbreken.”
Allison Macleod, EVP Global Marketing bij Flywire
“Technologieën komen en gaan. Digitaal staat natuurlijk centraal, evenals marketeers die meer data- en prestatiegericht worden en nauw verbonden zijn met inkomsten. Het belangrijkste is echter de meer gerichte band van marketing naar de klant. In mijn ambtstermijn en ervaring was de marketingstrategie grotendeels gericht op het werven van klanten.
En hoewel het nog steeds een focus blijft, zal het meest uitgebreide, uitgebreide groeimodel zichzelf nutteloos achten als het niet de behoefte en pijn van de klant oplost. Marketing heeft nu een veel grotere focus op het diepgaand begrijpen van de klant en het zijn van die partner voor verkoop, product en klantensucces om ervoor te zorgen dat de stem van de klant doordrenkt is met alle go-to-market- en productstrategieën.”