Notion’s alles-in-één werkruimte voor notities, taken, wiki’s en databases heeft lof gekregen van industriemedia en CEO’s, verdiende een plek als Apple’s App of the Day en is een Product Hunt-favoriet met meer dan 4.000 upvotes.
Oh, en ze bereikten vorige maand een waardering van $ 2 miljard.
Dat zijn behoorlijk goede resultaten voor een klein team – slechts ongeveer 50 mensen in het hele bedrijf – dat de uitdagingen moet aangaan van de verkoop van een horizontaal product dat meerdere doelgroepen bedient, van scenario’s voor één speler tot bedrijfsimplementaties.
Ondanks deze uitdagingen heeft Notion met succes een uniek merk opgebouwd en een trouwe aanhang gekregen, dus ik was verheugd om de kans te krijgen om met hun hoofd marketing, Camille Ricketts, te spreken. Camille begon als journalist bij The Wall Street Journal, stapte over naar marketing bij Tesla en richtte First Round Review op.
Camille en ik spraken over hoe Notion de kracht van het mens zijn gebruikt om loyale klanten te winnen (en te behouden), hoe het bedrijf zijn merk onderscheidt op de markt en waarom ze een bloeiende gebruikersgemeenschap hebben opgericht.
Begrip: Een klein bedrijf met een groot publiek
Camille legde uit dat dit brede scala aan klanten Notion ertoe aanzet om segmentatie serieus te nemen. Door een hoog niveau van specificiteit te bereiken in hun belangrijkste inhoud, zoals onboarding-e-mails, kunnen ze effectief contact maken met prospects en gebruikers. Het gaat erom te begrijpen hoe verschillende persona’s Notion gebruiken en hoe ze er baat bij hebben.
Het inherente risico van het nastreven van zoveel verschillende doelgroepen tegelijk is dat het grotere oppervlak van elke bijbehorende taak u te dun kan maken. Om dat risico te verkleinen – en hulpbronnen te sparen – raadt Camille aan de tijd te nemen om de meest geschikte bruggenhoofdmarkt voor elk type inhoud te identificeren.
Kleine teams zoals Notion’s moeten superefficiënt zijn met hun tijd en middelen, dus het is logisch om goed na te denken over welke mensen het gemakkelijkst te converteren zijn. Zodra u weet welk publiek het snelst de waarde van uw product zal herkennen, kunt u uw testinhoud afstemmen op die groep.
Kies een plaats om te beginnen en breid vervolgens uw bereik in de loop van de tijd uit naarmate u de bandbreedte vergroot.
Pro-strategieën voor het kleine marketingteam met grote doelen
Het horizontale karakter van hun bedrijf betekent dat hun kleine team veel te doen heeft, maar Notion slaagt er nog steeds in uitstekend werk te leveren met hun marketing. Camille zegt dat hun succes niet alleen om efficiëntie draait, maar om slim, eerlijk en menselijk zijn. Het gaat er ook om ervoor te zorgen dat het team over de juiste middelen beschikt:
Toegewijde ontwerp- en ontwikkelingsondersteuning
Het marketingteam van Notion bestaat uit een ontwerper en een ontwikkelaar die zich voor 100% inzetten voor marketing. Dit verlost Camille en haar team van het bedelen, lenen of stelen van ontwerp- en engineeringmiddelen van andere afdelingen en projecten.
Het hebben van toegewijde middelen betekent dat het marketingteam snel kan bouwen, herhalen en testen, wat hen een zeer reëel marktvoordeel geeft. Zoals Camille uitlegde, kan ze door nauw samen te werken met dit team aan de inhoud bepalen hoe design kan helpen bij het vertellen van een bepaald verhaal en dan snel het hele ding de vrije loop laten.